Wie wil deelnemen aan schoolopdracht over naturisme?
We kregen een oproep van Tessa de Geus. Voor een schoolopdracht wil ze graag een documentaireserie maken over vrijheid en naturisten. In het kort legt ze uit waar het project over gaat en waarom ze de oproep graag wil plaatsen.
Tessa vertelt:
“In mijn fotografie ben ik heel erg bezig met het tonen van vrijheid en momenteel dus ook erg op zoek naar de ware betekenis van vrijheid. Hierbij blijkt dit uiteraard voor iedereen een andere betekenis te hebben.
Mijn betekenis
Mijn eigen ware betekenis van vrijheid is het naakt kunnen zijn in de natuur zonder oordeel van anderen. Dit is wat ik ook in mijn fotografie wil laten zien met als doel om andere mensen te helpen om vrijheid van uit een ander standpunt te bekijken, zaken bespreekbaar te maken en ook het doorbreken van taboes.
Wat ik wil doen
Vanuit mijn opleiding zijn we nu bezig met een documentaire over een subcultuur en aangezien mijn interesse hierin zou ik dit heel graag over het naturisme willen doen. Wat ik hierin wil laten zien is dus vooral de vrijheid. Verder ben ik erg benieuwd naar de verhalen, en motivatie die achter het naturisme zit en zou ik ook graag zelf willen ervaren hoe vrij het voor mezelf voelt. Vandaar dat ik graag hierover in gesprek wil gaan om op basis daarvan nog elementen aan de documentaire serie toe te kunnen voegen.
Wie ik zoek
Mensen die hierover hun ervaringen willen delen en het daarnaast goed vinden als ik een foto serie mag maken. De foto’s zelf worden in eerste instantie alleen getoond aan docenten en medestudenten en eventueel alleen op andere plaatsen na nadrukkelijke toestemming van de geportretteerde en indien dit niet gewenst is dan is dat uiteraard helemaal geen probleem. Ik wil hier graag heel open over zijn en accepteer geheel de wensen van de geportretteerde."
Email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Meer informatie www.tessadegeus.nl.
Mijn kleed, is het water.
Mijn schoeisel, is het zand.
Mijn hoed, is het hoge hemel.
Mijn wereldruim, is het land.
Mijn kachel, is de zon.
Mijn douche, is de regen.
Mijn massage, is de wind.
En dan de kinderen laten raden, wat er hier uit bedoeld wordt. En zijn ze dan allemaal beschaamd verlegen en stil, dan vraag je rond de klas;
"Wie is er geboren met kleren aan?"
En dan zullen ze allemaal in de lach schieten. En dan moeten ze wel vertellen (of ze nou wel- of niet- verlegen zijn).
En dan vraag je ze allemaal stuk voor stuk na wat hun allemaal verschillend van denken over Naturisme.
Tot zo ver deze eerste tip.
Als je met heel de klas naar een stille strand gaan in een voorjaar, en het water is nog fris, en ze hebben nog allen zwemkleding aan, dan ga je eerst met z'n allen in het water te gaan wat nog niet meevalt aan temperatuur. En als iedereen in het water zijn, dan waardeer je ze allemaal dat ze heel sportief zijn. En dan stel jij de gemeenschappeli jke rondvraag uit; Nu denken jullie allemaal 100% sportief te zijn, maar er is nog wat.
Wie van jullie is dan ook sportief om mij na te doen? (Dan zullen ze allemaal hun vinger opsteken). Dan zeg je; dan begin ik.
En je trekt je zwemkleding uit, en laat het zwemkleding zien boven water.
En dan zullen ze wel allemaal in de lach schieten, maar jij zegt dan;
"Ik ben het sportiefste van jullie allemaal".
En als de kinderen nou ook hun zwemkleding boven water halen, dan zeg je;
"Ik laat nou het volgende zien, en ik gooi de zwemkleding naar de kant".
En jij doe het. En dan zullen ze wel lol in krijgen dat ze dan ook allemaal zullen doen.
Tot zo ver deze praktijk tip als 2e.
Mijn kleed, is het water.
Mijn schoeisel, is het zand.
Mijn hoed, is het hoge hemel.
Mijn wereldruim, is het land.
Mijn kachel, is de zon.
Mijn douche, is de regen.
Mijn massage, is de wind.
En dan de kinderen laten raden, wat er hier uit bedoeld wordt. En zijn ze dan allemaal beschaamd verlegen en stil, dan vraag je rond de klas;
"Wie is er geboren met kleren aan?"
En dan zullen ze allemaal in de lach schieten. En dan moeten ze wel vertellen (of ze nou wel- of niet- verlegen zijn).
En dan vraag je ze allemaal stuk voor stuk na wat hun allemaal verschillend van denken over Naturisme.
Tot zo ver deze eerste tip.
Mijn kleed, is het water.
Mijn schoeisel, is het zand.
Mijn hoed, is het hoge hemel.
Mijn wereldruim, is het land.
Mijn kachel, is de zon.
Mijn douche, is de regen.
Mijn massage, is de wind.
En dan de kinderen laten raden, wat er hier uit bedoeld wordt. En zijn ze dan allemaal beschaamd verlegen en stil, dan vraag je rond de klas;
"Wie is er geboren met kleren aan?"
En dan zullen ze allemaal in de lach schieten. En dan moeten ze wel vertellen (of ze nou wel- of niet- verlegen zijn).
En dan vraag je ze allemaal stuk voor stuk na wat hun allemaal verschillend van denken over Naturisme.
Tot zo ver deze eerste tip.
Als je met heel de klas naar een stil strand gaan in een voorjaar, en het water is nog fris, en ze hebben nog allen zwemkleding aan, dan ga je eerst met z'n allen in het water te gaan wat nog niet meevalt aan temperatuur. En als iedereen in het water zijn, dan waardeer je ze allemaal dat ze heel sportief zijn. En dan stel jij de gemeenschappeli jke rondvraag uit; Nu denken jullie allemaal honderd procent sportief te zijn, maar er is nog wat.
Wie van jullie is dan ook sportief om mij na te doen? (Dan zullen ze allemaal hun vinger opsteken). Dan zeg je; dan begin ik.
En je trekt je zwemkleding uit, en laat het zwemkleding zien boven water.
En dan zullen ze wel allemaal in de lach schieten, maar jij zegt dan;
"Ik ben het sportiefste van jullie allemaal".
En als de kinderen nou ook hun zwemkleding boven water halen, dan zeg je;
"Ik laat nou het volgende zien, en ik gooi de zwemkleding naar de kant".
En jij doe het. En dan zullen ze wel lol in krijgen dat ze dan ook allemaal zullen doen.
Tot zo ver deze praktijk tip als tweede.